Mag ik a.j.b. zelf beslissen??

Afgelopen zomer ging er een zucht van opluchting door Den Haag omdat de leden van FNV voor het pensioenakkoord hadden gestemd. Dat betekende namelijk dat het pensioen van de rest van Nederland kon worden gemoderniseerd.

Op sociale media vroegen sommige mensen zich af waarom zij als niet-lid niet konden stemmen over het pensioenakkoord. Zzp’ers vroegen zich af hoe het kon dat er over hen werd beslist zonder dat zij iets hadden kunnen zeggen. Goede vraag.

Vroeger

Het antwoord heeft te maken met het verleden. Vroeger, toen de meeste mensen lid waren van een vakbond was het logisch dat dit soort vragen, maar ook over cao’s, alleen aan de leden van vakbonden werden gesteld. Zij vertegenwoordigden het merendeel van de werkenden, vormden een goede spreiding tussen generaties, ook al waren meer mannen dan vrouwen lid. Maar goed, toen werkten ook meer mannen dan vrouwen.

Nu is dat anders. 20% van de Nederlanders is lid van een vakbond en ze zijn gemiddeld ouder dan de meeste werkenden. Ook hebben ze relatief vaker een vast contract. Dat betekent dat jongeren, mensen met tijdelijke contracten of zelfstandigen ondervertegenwoordigd zijn.

Principekwestie

Het antwoord ‘dan moet je maar lid worden van een vakbond’ is niet bevredigend. Naast dat het voor mensen met onzekere of weinig inkomsten erg duur is klopt het principieel ook niet. Je moet niet hoeven betalen om te kunnen stemmen over iets dat alle werkenden aangaat. Lid worden van een vakbond doe je uit solidariteit met elkaar, omdat je de diensten of visie van een vakbond goed vindt, niet als ticket om te stemmen over je arbeidsvoorwaarden of je pensioen.

Dit was de belangrijkste reden waarom wij van AVV ooit een vakbond oprichtten: wil wilden een vakbond zijn die het voor iedereen mogelijk maakt om invloed te hebben op de eigen arbeidsvoorwaarden. Lidmaatschap bij ons is net als bij andere bonden gebaseerd op solidariteit en omdat je onze visie goed vindt, maar stemmingen organiseren we ook voor niet-leden.

Pensioenreferendum

Net als verkiezingen in de politiek vinden we dat er geen drempel moet zijn om te kiezen voor je arbeidsvoorwaarden. Is de toekomst van ons pensioenstelsel nou niet een onderwerp waar het kabinet een referendum onder alle Nederlanders had kunnen uitschrijven?

26 september 2019