Fashion; Sport & LifestyleRetail non-food

Op 28 november is het faillissement van Witteveen Retail B.V. uitgesproken. Heel jammer dat opnieuw een bekend modebedrijf moet stoppen. Wij wensen alle medewerkers veel sterkte in de komende periode. Zij werken met hart voor de zaak voor de vele, vaak vaste, klanten van Witteveen. Wij hopen dat opnieuw een doorstart mogelijk zal zijn.

Ben je werkzaam bij Witteveen en heb je vragen dan kun je contact opnemen met onze cao helpdesk. Of bellen naar 070-4442140.

Hieronder gaan we in op een aantal specifieke vragen:

1. Ik heb voorafgaand aan het faillissement een vaststellingsovereenkomst gekregen per 1 december, wat nu?
Antwoord: een voorafgaand aan het faillissement getekende vaststellingsovereenkomst blijft geldig. Neem contact op met een jurist voor advies, bijvoorbeeld via je rechtsbijstandverzekeraar of vakbond als je lid bent. Doe dit ook als er een geheimhoudingsclausule in je vaststellingsovereenkomst staat, een jurist raadplegen mag!

2. Ben ik al ontslagen door het faillissement?
Antwoord: nee, je bent nog steeds in dienst van Witteveen. De curator (dat is een advocaat die door de rechter is aangewezen om de leiding over te nemen) is nu ‘de baas’. Hij beslist wat er gebeurt met het personeel. Voorlopig moet iedereen doorwerken. De curator heeft ons gemeld dat hij binnenkort de arbeidsovereenkomsten zal opzeggen. Hij moet daarvoor toestemming vragen aan de rechter-commissaris die toezicht houdt op de afwikkeling van het faillissement. Dat zal waarschijnlijk snel gebeuren. Je krijgt bericht van de curator over wat er met jouw dienstverband gaat gebeuren.

Als je dienstverband wordt opgezegd, dan ben je niet meteen uit dienst. Er is nog een opzegtermijn. Deze is maximaal 6 weken (voor medewerkers met een lang dienstverband kan dit langer zijn). Hoe lang je opzegtermijn is en wanneer dan je laatste werkdag is, staat in het bericht van de curator. De curator probeert tijdens de opzegtermijn een koper te vinden voor Witteveen, zodat er een doorstart kan plaatsvinden. Tijdens de opzegtermijn krijg je een uitkering van het UWV. Maar let op: het kan even duren voordat je die uitkering krijgt.

29 november 2019