Straks is de pensioenpot leeg

De oude vakbonden laten de vernieuwing van onze pensioenen weer versloffen, omdat ze niet mee willen doen met een nieuw pensioenakkoord. Ze zijn bang dat het nieuwe pensioenstelsel niet solidair is. Dat is raar, want dat stelsel moet nu juist vernieuwen omdat het niet solidair is.

In het huidige stelsel betaalt een groot deel van jongeren meer, moet langer doorwerken en ze krijgen een veel lager en risicovoller pensioen. Ouderen krijgen nog een goed pensioen, met vaak nog een vut-regeling erbij, waar ze relatief weinig en gedurende een veel kortere periode voor hebben betaald. Dat noemen wij geen solidariteit.

Door weer te weigeren mee te werken aan de vernieuwing laten de oude bonden de pot langzaam leegeten door hun eigen vergrijsde achterban en blijft er voor de nieuwe generaties steeds minder over. Maar de nieuwe generaties moeten nog wel meebetalen. Dát is niet solidair.

Het voorstel om iedereen in een eigen potje te laten sparen dat meegaat met je loopbaan past veel meer bij de arbeidsmarkt van nu en is eerlijker naar alle generaties. Maar dat willen de oude bonden dus niet. Ze willen liever de korte termijn belangen bedienen van de oudere achterban dan keuzes maken die ook voor de jonge leden en niet-leden van belang zijn.

Als je meer wilt weten over hoe het zit en waarom het dat uitstel van de bonden zo fnuikend is kan je lezen in dit artikel de pensioenmythe. Of lees meer over de pensioenstudie die AVV liet uitvoeren: Verplichtstellen van pensioen via de wet avv.

19 januari 2018