Wie had begin maart kunnen denken dat ons leven zo op de kop zou staan? Dat medewerkers in ziekenhuizen, instellingen en de thuiszorg bovenaan de lijst met belangrijke beroepen zouden staan?

'Gesloten'
Maar ook dat zoveel mensen hun tijdelijke contract niet verlengd zien worden. Dat zzp’ers in de culturele sector niet alleen al hun werk kwijt zijn, maar ook de toekomst. Dat cafe’s en restaurants zo lang dicht zouden zijn? Dat de omzetten in winkels zo zouden kelderen?

De regering heeft verschillende maatregelen getroffen om de ergste nood te lenigen. De gaten tussen de regelingen worden gedicht, maar er zullen bedrijven tussen wal en schip vallen. Of gewoon omvallen. Met alle gevolgen voor de werknemers en zzp’ers die er werkten.

Overvragen...
Werkgevers proberen op allerlei manieren de crisis te overleven. Daarbij vragen ze soms te veel van hun werknemers. Wij krijgen veel vragen over wat een werkgever wel en niet van je mag vragen. We hebben de meest voorkomende vragen op deze helpdeskpagina voor de winkels gezet. Als je in een zelfstandige kliniek werkt kan je hier kijken. Als je in een bloemenwinkel werkt staan hier veel antwoorden op vragen.

... mag niet!
We krijgen bijvoorbeeld vragen over min-uren, of je werkgever mag vragen om die te verekenen met je meer-uren. Type dan min-uren in de zoekfunctie. Of deze vraag: of je werkgever je mag vragen vakantie nu op te nemen (nee!). Of je werkgever je mag dwingen te werken als je huisgenoot corona heeft (nee!). Of hij je dan moet doorbetalen (ja!).

Als je vraag er niet tussen staat, of je wilt gewoon liever contact met een mens die met je meedenkt dan kan je een mailtje sturen of met onze medewerkers bellen.

Bellen troosten lachen
Deze rare tijd gaat voorbij. Wanneer, geen idee. In de tussentijd kunnen we wel naar elkaar luisteren. Bellen. Facetimen. Troosten. Lachen. En nadenken over hoe we na deze coronacrisis een eerlijke arbeidsmarkt en een duurzame economie gaan maken.

17 april 2020