Winkelmedewerkers ervaren stress en werkdruk door het toepassen van alle Corona maatregelen in de winkels. Naast hun dagelijkse werk moeten zij mensen tellen, mandjes en karretjes schoonmaken, de hele dag mensen wijzen op de hygiëne regels en dat ze afstand moeten houden. Dit horen wij in onze gesprekken met medewerkers in winkels.  

Dubbel alert
Het continu rondkijken in de winkel en alert zijn op het gedrag van klanten, terwijl je ook nog probeert je normale werk te doen verhoogt de werkdruk en is extra stressvol. Dat wordt niet minder naarmate we meer gewend zijn aan de maatregelen om besmetting te voorkomen. 

Politie 
De laatste weken merken medewerkers dat klanten zich steeds minder houden aan de regels. Ze komen veel te dichtbij als ze een vraag willen stellen of maken ruzie als ze moeten wachten in de wachtrij. Medewerkers hebben het gevoel dat ze politieagent moeten zijn, zonder daarvoor een opleiding te hebben gehad.  

Extra taken? Extra mensen
In onze gesprekken met werkgevers roepen we hen op om rekening te houden met de extra werkdruk voor werknemers en de nieuwe situaties die zij nu meemaken. Zet extra mensen in op de werkvloer, of organiseer trainingen voor medewerkers om hun werk met deze extra taken goed te kunnen doen. 

28 mei 2020