Het IPCC-rapport laat zien dat het tijd is voor drastische actie

Op 9 augustus werd het nieuwste rapport uitgebracht van het IPCC, het klimaatpanel van de Verenigde Naties. Uit dit rapport blijkt dat het klimaat absoluut wordt opgewarmd door de mens. Welke actie moeten we nemen nu het bewijs onomstotelijk is?

Enorme branden woekerden in Turkije, Griekenland, de Verenigde Staten, Italië, Spanje, Siberië, Algerije, Frankrijk, Libanon, Israël, Portugal en Marokko. En dat in augustus alleen al.

Klimaatverandering grijpt om zich heen in alle delen van de wereld en dit zal alleen maar toenemen de komende jaren. We gaan het merken aan extreme hittegolven op land en in de zee, hevige regenval, in sommige regio’s krijgen we te maken met landbouw en ecologische droogte en tropische stormen, het smelten van het ijs van de Poolzee.
De komende decennia gaan we de opwarming van 1.5 graden bereiken, we zitten nu al op de 1.2 graden. Tenzij we de uitstoot van broeikasgassen sterk reduceren of tot nul weten terug te brengen, gaan we die 1.5 graden voorbij en na dit punt zullen de effecten nog heftiger gaan worden.

Misère alom, maar het rapport wijst ook uit dat we de hoop nog niet op moeten geven. We kunnen de schade beperken, maar dan moeten we wel aan de bak. En dat is precies wat we hier bij AVV willen doen.

Als vakbond kunnen we het verschil maken op de werkvloer voor zowel werkgevers als werknemers. We willen cao’s afsluiten die goed zijn voor werknemers en werkgevers en voor ons betekent dat ook dat we cao’s afsluiten die eraan bijdragen dat men over tientallen jaren nog steeds op een leefbare wereld kan werken. Dat houdt in dat we rekening houden met mogelijke verduurzaming op de werkvloer en in werkprocessen. Zo kijken we bijvoorbeeld naar de manier waarop de vergoeding voor het woon-werkverkeer is geregeld en zoeken we naar mogelijkheden om de duurzaamheid hiervan te bevorderen.

We zijn druk bezig met het zoeken naar groene oplossingen waar we over twintig jaar nog steeds trots op kunnen zijn. Zo strijden we voor een eerlijk pensioen en een groene baan. Heb jij ideeën over de verduurzaming van het bedrijf waar je werkt, of is jouw werkgever of jijzelf hiermee bezig? Laat het ons weten, alle beetjes baten!

15 september 2021