Meer loon en meer eigen regie voor winkelpersoneel

Retail non-food

Winkelpersoneel krijgt meer loon, meer regie over vrije dagen en een eigen potje met geld voor persoonlijke ontwikkeling. Dat staat in een voorlopig akkoord tussen vakbonden en werkgevers in de retail.

AVV heeft, samen met CNV Vakmensen en de Unie, een onderhandelaarsresultaat bereikt voor een nieuwe cao voor de detailhandel non-food, met een looptijd tot eind 2020. Deze cao is de opvolger van de Fashion, Sport & Lifestyle cao, die voor steeds meer mensen gaat gelden en daarom een beter passende naam nodig had.

Iedereen kan stemmen
Via AVV kunnen alle werknemers in de sector stemmen over dit resultaat, en daardoor zelf bepalen of deze cao voor hen gaat gelden. Daartoe zet AVV vanaf 10 juli een stemming uit, waar iedereen die in de sector werkt zich gratis voor kan aanmelden. De andere vakbonden CNV en de Unie leggen dit resultaat voor aan hun leden in de sector. Hieronder lees je de belangrijkste resultaten.

de tekst gaat verder onder de afbeelding

Vijf procent loonstijging tot 2021
De lonen - tot aan het maximum van de loontabellen - stijgen mee met de stijging van het wettelijk minimumloon, dus steeds op 1 juli en op 1 januari. De eerste, per 1 juli 2018, bedraagt 1,03%. Naar verwachting zullen deze stijgingen elk half jaar op ruim een procent liggen, waarmee naar verwachting de lonen in de twee-en-half jaar looptijd met ruim 5% zullen stijgen. Medewerkers die boven het maximum van hun schaal zitten krijgen twee keer een eenmalige uitkering.

Eigen onderwijspotje
Medewerkers die 16 uur of meer werken krijgen een individuele leerrekening van € 150 per jaar. Zo kan je zelf over dit budget beschikken zonder dat de werkgever hier iets over te zeggen heeft.

Meer zelf bepalen wanneer je vrij bent
We hadden al geregeld dat je recht hebt op een vaste vrije dag in de week (of twee als je parttimer bent), daar komt nu bij dat je één keer per maand die vrije dag in het weekend kan opnemen. Ook kan je één keer per maand twee aaneengesloten vrije dagen krijgen. Fijn als je een weekendje weg wilt met familie of vrienden. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar gezien de klachten die we hierover kregen, bleek het nodig dit te regelen. Roosters worden ook drie weken van tevoren bekend gemaakt, handig voor het plannen van je privéleven.

Nieuwe loontabellen
Reparatie van de loontabellen. Doordat vorig jaar de leeftijd waarop je recht krijgt daalde van 23 naar 22 en volgend jaar naar 21 op een vakvolwassen loon, moesten er nieuwe loontabellen komen. Die betekenen een vooruitgang voor vrijwel iedereen. Hoeveel is lastig te zeggen, dat hangt af van de sector, schaal en trede waar je in zit.

Oudere werknemers ontzien
Werknemers die tien jaar voor hun pensioen zitten kunnen het rustiger aan doen. Ze kunnen 80% werken, maar met behoud van 85% van hun loon en volledige pensioenopbouw.

Martin Pikaart, sectorbestuurder: ‘We hebben hiermee het maximaal haalbare eruit gesleept gezien de situatie waarin de sector nog steeds verkeert. Winkels hebben het nog steeds zwaar, door concurrentie van webwinkels en veranderende vraag van consumenten. Mooi is dat we zowel een loonsverhoging, als nieuwe loontabellen, als een individuele leerrekening, als meer regie bij de werknemer hebben gerealiseerd. Daarmee is het absoluut een goed resultaat.’

Inzet gehaald
AVV heeft met dit akkoord bijna alle punten uit de inzet voor de cao-onderhandelingen gehaald. Die inzet heeft AVV mede bepaald op basis van een enquête onder medewerkers in de winkels en van intensief overleg met ondernemingsraden in de sector.

28 juni 2018