AVV: de democratische vakbond

Hoe weet je of je hebt gekregen waar je recht op hebt?

Informatie voor oud-werknemers Primark

Voor wie is deze informatie?

Heb je:

  • In de laatste vijf jaren gewerkt bij Primark, en
  • Op vaste dagen en/of tijden gewerkt, en
  • Op toeslaguren hebt gewerkt (zondag en bepaalde uren),

dan kan het zijn dat je recht hebt op een nabetaling van niet betaalde toeslagen.

Vorig jaar hebben de huidige werknemers van Primark een nabetaling gekregen vanwege niet betaalde toeslagen in het verleden. Het kan zijn dat dit voor jou als oud-werknemer ook van toepassing is. Een aantal oud-werknemers heeft AVV benaderd met vragen hierover. Daarom hebben we deze informatiepagina gemaakt. Hieronder wordt stapsgewijs beschreven hoe je moet handelen als je hierover een claim wilt indienen bij Primark. Kijk hier voor de procedure afspraken die we met Primark hebben gemaakt. 

Stap 1: maak je claim kenbaar bij Primark

  • Vul de gegevens van voorbeeldbrief 1 in en stuur een mail met de brief in de bijlage op naar de P&C Officer van de winkel waar je hebt gewerkt.
  • Sommige oud-werknemers hebben al contact gezocht met Primark over hun claim. Heb je je claim eerder al kenbaar gemaakt bij Primark en een antwoord terug gekregen met een voorstel voor een uit te betalen bedrag? Dan kun je voorbeeldbrief 2 gebruiken.
  • Heb je niet gewerkt op vaste dagen en/of tijden, maar wel toeslagen gekregen (managers), dan kan het zijn dat je ook recht hebt op een nabetaling van je loon. Dit is afhankelijk van de afspraken in je arbeidsovereenkomst. Je kunt hierover advies vragen bij de helpdesk van AVV. 
  • Krijg je geen informatie (stukken en gegevens) van Primark om je claim te checken? Gebruik dan voorbeeldbrief 4

Stap 2: controleer de claim aan de hand van de opgevraagde informatie

Primark zal je waarschijnlijk een antwoord sturen met een voorstel voor betaling van je claim. Gebruik de informatie die je hebt opgevraagd om het bedrag uit het voorstel van Primark te controleren. Hiervoor kun je de informatie over de rekenhulp gebruiken die je op onze website vindt.

Hoe werkt de rekenhulp? Kijk in het overzicht van je klokuren uit Manus na op welke feestdagen je hebt gewerkt, wanneer je vakantie hebt gehad, of je ziek bent geweest en of voor die uren een toeslag van toepassing was. Noteer de datum, het aantal uur en het toeslagpercentage in de rekentool. Als je alle gegevens hebt ingevuld, dan zie je onderaan het bedrag van je claim en uit welke onderdelen deze is opgebouwd.

Stap 3: reactie terugsturen op het voorstel van Primark

Ben je tevreden over het voorstel van Primark dan kun je een mail sturen dat je akkoord bent met hun voorstel.

Ben je niet tevreden over het voorstel van Primark, omdat uit jouw controle blijkt dat je een ander (hoger) bedrag moet krijgen, dan kun je dit tegenvoorstel mailen naar Primark. Je kunt daarbij een printscreen van de rekentool bij de mail voegen, om te laten zien dat het om een hoger bedrag gaat.

Stap 4: uitbetaling van de claim

Als Primark het bedrag uitbetaalt op je bankrekening, dan is jouw loonvordering afgerond.

Of: het loopt niet volgens bovenstaande stappen en je wilt advies

Heb je advies nodig, dan kun je contact opnemen met de helpdesk van AVV via info@avv.nu, telefoonnummer 070-4442140 of het contactformulier van de helpdesk (Voorpagina | Helpdesk CAO Retail non-food (avv.nu). AVV is er voor leden en niet-leden, dus ook als je geen lid bent van AVV kun je advies krijgen via onze helpdesk. Onze juristen kijken dan met je mee.

Het lidmaatschap van AVV is 25 euro per jaar. Voor dit bedrag kunnen wij buiten de helpdesk helaas geen individuele juridische bijstand bieden. Heb je een rechtsbijstandverzekering of ben je lid van een andere vakbond, dan ben je verzekerd voor deze claim en dan kunnen zij de brieven voor jou indienen en de claim controleren. Heb je dit niet, maar wil je wel individuele bijstand van een juridisch bureau, dan kun je gebruik maken van een bureau waar AVV gunstige tarieven mee heeft afgesproken, als je dit wilt. Dit bureau is een stichting die niet gericht is op winst. Via hello@staywise.nl of telefoonnummer 070-2051123 kun je contact opnemen met hen en een prijsopgave vragen. Uiteraard kun je ook zelf een juridisch bureau of advocaat zoeken die je kan helpen bij je claim.  

28 maart 2021

© 2017 AVV - PrivacyDisclaimer

Verenigingenweb
Cancel