RET
Na wat trekken, duwen en dreigen met acties is er dan toch een cao voor de medewerkers van de Rotterdamsche Electrische Tram, de RET. In plaats van verslechteringen komen er zelfs bescheiden verbeteringen, ondanks een rampzalig coronajaar.
Onze start bij de onderhandelingen voor de RET-cao begon met onduidelijkheid over waar de organisatie naar toe zou gaan door de coronamaatregelen. Er kwam wel een overheidsmaatregel die stelde dat de RET als vervoersbedrijf beschikbaar moest zijn om de dienstverlening in stand te houden voor essentiële beroepen.
Wat wil de werkgever?
In de tussentijd werden budgetten aangepast, was er sprake van teruglopende reizigersaantallen en minder inkomsten, en een toenemende onduidelijkheid over hoe de toekomst van de RET eruit zou komen te zien. Maar in al die tijd wisten we niet wat de werkgever wilde.
Toen dat uiteindelijk wel duidelijk was, bleek dat de werkgever de arbeidsvoorwaarden wilde verslechteren. Dat wilden de medewerkers uiteraard niet. Uiteindelijk moest er door alle bonden die aan tafel zaten gedreigd worden met acties en het stellen van een ultimatum om de werkgever op andere gedachtes te brengen.
Dreigen helpt
En er kwamen andere gedachtes. Het bezuinigingsplan werd ingetrokken. Het bleek toch mogelijk om de medewerkers een éénmalige uitkering van 400,-- euro (200,- euro netto en 200,-- euro bruto) te geven.
De afspraak werd ook gemaakt dat bonden en werkgever samen gaan zoeken hoe de organisatie toekomstbestendig ingericht moet worden. Als het inderdaad zo is dat er na corona ook minder gereis gaat worden en automatisering sommige functies overbodig maakt dan moet de organisatie daarin mee veranderen. Daarover gaan de gesprekken binnenkort.
Uiteindelijk stemde 95% van de medewerkers voor dit resultaat.