AVV en Tabaks- en gemakswinkels

Tabaks- en gemakswinkels

In januari hebben bestuurder Valérie Rijckmans en adviseur Chantal Klei van AVV: De Democratische Vakbond, kennis gemaakt met de werkgeversvereniging in de sector detailhandel tabaksartikelen.
Al sinds 2014 is er geen cao in deze sector en nu zijn er plannen om de cao van de sector Retail non-Food toe te passen. Wat dat allemaal betekent en hoe dat gaat, daar is AVV voor.
Wij informeren en betrekken alle medewerkers bij dit proces. Bij AVV hoef je hiervoor geen lid te zijn. We denken met medewerkers mee over vragen zoals: Wat wordt je loon, hoe heet je functie, hoe zit het met scholing, toeslagen, heb je nog rechten uit je oude cao? Voor dit alles kun je bij ons terecht. Wij gaan ook voor je onderhandelen over deze overstap.
Na de onderhandelingen mogen alle werknemers (dus ook niet-leden) stemmen over de afspraken.

AVV is de democratische vakbond die anders is dan andere vakbonden, wij werken namelijk met het draagvlakmodel. Wanneer wij aansluiten aan de cao-onderhandelingstafel, kunnen alle medewerkers input leveren en stemmen over de cao. Bij AVV vinden we het belangrijk dat we alle medewerkers representeren. Het zijn jouw arbeidsvoorwaarden, dus jij mag erover stemmen, lid of geen lid van een vakbond. Logisch toch?

Een ander onderdeel van het draagvlakmodel is het MZ-platform, oftewel het Medewerkers zeggenschap Platform. Wij krijgen geen standaard cao-doelen van bovenaf opgelegd, maar baseren onze volledige cao-inzet op de wensen van medewerkers. Wij willen daarom zo veel mogelijk input ophalen bij zo veel mogelijk medewerkers zodat we een compleet beeld krijgen van jullie wensen voor de onderhandelingen. Wij doen dit middels het MZ-platform: dit zijn medewerkers waarmee we informeel rond de tafel gaan zitten. We bespreken wat er allemaal speelt in het bedrijf en wat wij als vakbond voor jullie moeten bespreken in de onderhandelingen. Wil jij meepraten over jouw arbeidsvoorwaarden? Meld je dan aan voor het MZ-platform, dat kan als je hier klikt.

09 maart 2023