AVV sluit nieuwe cao KLM Cargo-vliegers

KLM

Na een lang en inspannend traject heeft AVV een nieuwe cao gesloten voor de KLM Cargo vliegers. Het betreft een groep vliegers die voorheen bij Martinair in dienst waren. Een groot deel van hen heeft in de periode 2015-2016 gedwongen Martinair moeten verlaten. En een groot deel van hen heeft via een jarenlange rechtszaak afgedwongen dat KLM ze in dienst moest nemen na een arrest op 8 juni 2021. In dat arrest oordeelde het gerechtshof dat er een overgang van onderneming had plaatsgevonden van Martinair door KLM, en wel op 1 januari 2014. KLM moest deze vliegers met terugwerkende kracht tot 1 januari 2014 in dienst nemen.

Wat voor de vliegers de afsluiting van bijna tien jaar procederen had moeten zijn, en voor een deel de terugkeer naar Nederland, werd helaas de start van weer een nieuwe langslepende juridische procedure. In die procedure eisen de vliegers onder meer dat KLM de KLM Cockpit cao en de KLM Pensioenregeling op hen toepast. KLM weigert dat.

In dit mijnenveld is AVV op zoek gegaan naar – in elk geval tijdelijke- oplossingen. Die is nu tot stand gebracht in de vorm van een nieuwe cao voor KLM Cargo-vliegers, met een looptijd van 1 januari 2024 tot en met 28 februari 2025.

De vliegers krijgen hierin (met terugwerkende kracht) dezelfde loonstijgingen als in de KLM Cockpit cao zijn toegekend, vanaf 1 januari 2022. Tevens krijgen zij recht op een winstdeling met ingang van (de winst over het kalenderjaar) 2023. Daarnaast wordt de bijdrage aan de levensloopregeling verhoogd.

Het traject om deze cao tot stand te brengen ging niet zonder slag of stoot. AVV heeft in februari gestaakt om de bovenstaande loonsverhogingen af te dwingen. Tijdens die stakingen ging de VNV alvast met KLM onderhandelen. Tijdens die onderhandelingen heeft VNV van KLM een toezegging over de IPB regeling (Indien Plaats Beschikbaar) gekregen die zodanig uitpakt, met name de nog overgebleven VNV-leden hier voordeel van hadden. Dit was voor AVV onacceptabel. Na lang zoeken zijn partijen akkoord gegaan met het uitkleden en naar achter schuiven van dit voordeel.

Begin mei heeft AVV het uiteindelijke akkoord aan de leden voorgelegd. 98% van de voor- en tegenstemmers heeft voorgestemd, wat betekent dat deze cao op enorm draagvlak kan rekenen.

09 mei 2024